google.com, pub-7158115325739442, DIRECT, f08c47fec0942fa0 تهجير أهالي القدس ولكن ستظل عربية | مكسب التفكير اونلاين

Ads 468x60px

الجمعة، 7 مايو 2021

تهجير أهالي القدس ولكن ستظل عربية

 في الوقت اللي أنا وإنتَ قاعدين فيه في هدوء وسلام، فيه كارثة دلوقتي بتتم في حق الفلسـ.طينيين في القـ.دس وماحدش بيتكلم عنها!

من فترة مش بعيدة، بداية السنة تقريبًا، في حي الشيخ جراح بمدينة القـ.دس، الحكومة الإسـ.رائيـlـية قررت إنها تستولى على منازل 28 عائلة مكونين من 500 شخص فلسـ.طيني علشان يسلموهم لمستوطنين يهـ.وd يعيشوا فيهم مكانهم، تخيل معايا كدا إنك تطرد من بيتك علشان مستوطن من الاحتـ.لال يعيش مكانك وينعم ببيتك وحياتك، وفي المقابل يتم تشريد الـ500 فلسـ.طيني في الشوارع والطرقات!

القرار اتاخد في البداية من المحكمة الإسـ.رائيـ.lية بإعطاء مهلة مُحددة لأصحاب السكنات إنهم يرحلوا من منازلهم، وطبعًا الموضوع دا هيتم قسرًا وجبرًا واللي مش هيوافق هيتعرض للإجبار وممكن توصل للحبس أو المـ.وت!

في شهر مارس اللي فات قدموا العائلات استئناف للمحكمة الإسـ.رائيـlية، ولكنها رفضت قبوله، ونزل الحكم على إن ترك المنازل هيتم في شهر مايو اللي احنا فيه دلوقتي.

حاليًا المهلة آخرها يوم 7 مايو الساعة 11 الصبح، يعني كمان ساعات، ويبدأ الإسـ.رائيـlـين في إجبار الفلسـ.طينيين بالخروج بالقوة، ومع ذلك همَ مستنوش لحد الساعة 11، وبدأوا يدخلوا يعتدوا على المواطنين بالضرب والإهانة وإجبارهم على إخلاء منازلهم، وحصلت إعتداءات وحـ.شية كتير بشكل كارثي لرجال كبار وسيدات من كل الأعمال وكمان أطفال، وممكن تشوف الصور تحت وكل الانتهـ.اكات اللي بيتعرض لها إخواتك الفلسـ.طينيين، والصور دي بتظهر جزء بسيط جدًا من الحقيقة.

في فيديو تم تصويره لواحد إسـ.رائيـ.lـي اسمه (يعقوب)، يهـ.وdي بيستولى على منزل سيدة، الست كانت بتصرخ وتقول له إنتَ بتسرق بيتي، رد عليها بكل تبجح وبرود وقال لها إنه لو مسرقوش كدا كدا هيجي اللي يسرقه، لأن البيت خلاص بقى ملك لليهـ.وd ولازم يهـ.وdي يستولى عليه.

مجموعة من الشباب اليهـ.وd تهجموا على سيدة عجوز بعد ما استولوا على منزلها وبدأوا يستهزأوا بيها، وممكن تشوف الصورة تحت تقطع القلب.

مجموعة من جنود الاحتـ.لال أكتر من 20 جندي دخلوا على سيدة وسحبوها وأجبروها في الشارع قدام الناس كلها إنها تسيب منزلها علشان يهـ.وdي يسكنه، وشوف الصور تحت.

شاب وقف قدام جنود الاحتـ.لال علشان يحمي بيته، تم ضربه وسحله وأجبروه على النوم على الأرض ووضع ركبهم فوق رقبته زي مشهد المواطن الأفروأمريكي اللي قلب الدنيا وقت ما حصل، ودا مشهد بيحصل كل يوم في فلسـ.طين بدون أي رحمة وماحدش بيتدخل، وممكن تشوف الصور تحت.

الموضوع بيتصعد كل لحظة، وبيكبر، والنهاردا وقت الفطار مجموعة من اليهـ.وd هاجموا موائد إفطار ولكن الفلسـ.طينيين تصدوا لهم وضربوهم وبهدلوهم، ودا هيصعد الأمور لدرجات أعلى.

جريمة مكتملة الأركان بترتكبها إسـ.رائيـ.lـ في حق إخواتنا الفلسطيـ.نيين، تهجير وسرقة ونهـ.ـب منازلهم للمرة المليون لحساب أنفسهم.

أكتر من 500 فلسطيـ.ني على وشك يترموا في الشارع بدون أي بيت يأويهم!

قرارات إسـ.رائيـlـ تسببت في خروج مظاهرات من الأبطال الفلسـ.طينيين احتجاح على أفعالهم، ولكن الكيـ.ان الصهيـ.وnـي قابل المظاهرات السلمية بالسلاح والاعتداء والضرب وأصابوا فلسـ.طينيين كتير.

الأمين العام لجامعة الدول العربية (أحمد أبو الغيط) بيطالب دلوقتي المجتمع الدولي في التدخل لمنع الكارثة اللي بتنتهك حقوق كل الفلسـ.طينيين.

الأزهر طلع ونزل منشت صحفي النهاردا بيدين فيه الكيـ.ان الصهـ.يوني بأشد العبارات وقال إن كل الأفعال اللي بيرتكبها إرهـ.اب واضح وصريح في حق الفلسـ.طينيين.

اللي لازم تعرفه إن اللي بيتم دلوقتي هو مُخطط لـ"تهـ.ويد" القـ.دس الشرقية، والتهـ.ويد معناه سيطرة اليهـ.وd بشكل كامل على القـ.دس!

اللي بيحصل دا حسب القوانين الدولية وقوانين حقوق الإنسان للأمم المتحدة هو جريمة تتساوي مع جرائم الحرب.

محاولة لتزوير هوية القـ.دس، وتنفيذ لبنود صفقة القرن اللي بتنص على وضع القـ.دس عاصمة للكيـ.ان الصهـ.يوnـي.

وحاليًا الأحياء الكبيرة والعتيقة في القـ.دس مُهددة بالهدم والتهجير، طرد وتشريد 500 مواطن فلسـ.طيني من حي الشيخ جراح ما هي إلا بداية لتهجير كل المواطنين الفلسـ.طينيين من القـ.دس للاستيلاء عليها كاملة.

اللي قدامك دا نقطة في بحر انتهاكـ.ات كتير بيتعرض لها الفلسـ.طينيين من سنة 1948م لحد وقتنا هذا.

مؤخرًا في شهر مارس اللي فات تم هدم 35 منشئة في القـ.دس بحجة الترخيص، منها منشآت سكنية وتجارية ومخازن ومحطات وقود، واللي هدم معظمها جرافات الاحتـ.لال.

الأسوأ من كدا إن اليهـ.وd بعد ما هدموها فرضوا غرامات على أصحابها لأنهم نزلوا هدموها بنفسهم، وكان مُطالب من الفلسـ.طيني إنه يهدمها هو بقرار من الاحتـ.لال، وفعلًا فيه عدد من الفلسـ.طينيين خافوا من الغرامة وهدموا المنشئة بتاعتهم بنفسهم.

لو تابعت أخبار فلسـ.طين مستحيل تتحمل اللي بيحصل، هتُصاب باكتئاب لإنك قاعد متكتف ومش قادر تعمل أي حاجة غير إنك بتدعي.

لحد وقتنا هذا، لسه مستنيين التنفيذ الفعلي بتاع الاحتـ.لال اللي هيتم الساعة 11 الصبح، تنفيذًا لقرار المحكمة الإسـ.رائيـlـية.

ولكن التنفيذ إيه فايدته وهو بالفعل تم بعد تشريد الفلسـ.طينيين والتعدي والإرهـ.اب اللي تعرضوا له، وما زال مستمر.

كدا تبقى الحكاية خلصت، وللأسف الحكاية المرة دي موجعة ومؤلمة، وكالعادة هيتم السكوت عنها، زيها زي جرائم غيرها كتير في حق الفلسـ.طينيين تم السكوت عنها.

-

لو مهتم بالقضية الفلسـ.طينية لازم تعمل شير علشان الكلام دا يتشاف.

ولو جديد على البروفايل اعمل فولو وسي فيرست وادخل اقرأ باقي الحكايات.

#محمد_صاوي!¡


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق